Dagens åbningstider Klinik: 07.15 - 19.00Telefon: 07.45 - 16.00

Overvejer du at få rettet dine tænder? Se mere om tandregulering her.

Vil du af med din tandlægeskræk? Se hvordan vi kan hjælpe dig her.

4-kollegaer-smil

Din tandlæge i Randers

Slidskader & syreskader

Har du et stort slid eller syreskader på tænderne, er det vigtigt at finde årsagen og få behandlet problemet.

Tandkrone-hjemmeside-tcv-1

Kroppens hårdeste væv

Det yderste lag på vores tænder hedder emalje og består blandt andet af et mineral, der er ekstremt modstandsdygtigt. Faktisk er tandemalje kroppens hårdeste væv. Men hvis tænderne ofte udsættes for noget syreholdigt, mister de mineraler og slides. Under emaljen er der dentin, og det er slet ikke lige så modstandsdygtigt som emaljen. Det betyder, at sliddet forværres hurtigere, når emaljen er væk.

Vi finder årsager til problemet

Vi har stor erfaring i at behandling slidte tænder og tænder med syreskader. Vi starter altid med at finde årsagen til problemet.

Har du syreskader er behandlingen ofte at stoppe indtaget af syreholdig mad som fx sodavand, juice og syrlige frugter samt genopbygge tænderne med plast.

Hvis dine tænder er slidte, undersøger vi først din bidfunktion, hvor vi ser på dine kæbeled, muskler og tandkontakter. Det kombineres ofte med en 3D Triosscanning, som kan analysere dit bid digitalt. Et ubehandlet slid kan gøre stor skade på tænderne, men det kan også give spændingshovedpine og endda nakkesmerter. Når din optimale kæbeledsposition er registreret, kan vi bygge tænderne op igen til god tyggefunktion, minimal muskelaktivitet og til et flot naturligt smil.

Nedenstående er et eksempel på hvordan vi ved at kombinere moderne digitale teknologier, og minimalt invasive teknikker med plast eller keramik, kan behandle slid/syreskader – elegant og forudsigeligt.

S6A0437-1
Behandling-af-slid-og-syreskader-pdf-tcv-3