Tandlægevagt Randers

– behov for akut tandlæge?

I TandlægeCentret er vi hele 10 tandlæger og 5 tandplejere og har åbent hele året på alle normale arbejdsdage. På den måde fungerer vi som tandlægevagt, når du har behov for akut tandbehandling. Det samme gælder naturligvis for nye patienter, hvis egen tandlæge har lukket i ferie eller lignende.

Det er vigtigt at du ringer hurtigst muligt med akutte problemer. Så vil vi gøre alt hvad vi kan, for at hjælpe dig samme dag! Vi prioriterer god service og tryg tandbehandling højt – også når dit behov er akut!

Ring og bestil en tid
Ring på tlf. 86 42 37 55
Er du ny patient?
Kom godt igang hos os

Kommunal tandlægevagt

Skulle du være så uheldig at få et akut problem i weekenden eller en helligdag skal du kontakte Tandlægevagten i Århus.

Brobjergskolen
Frederiks Allé 20
8000 Aarhus C

Åbningstider:
Fredag: 18-21
Lørdag, søndag og helligdage 10-13

Telefon:

Telefontider:
Fredag 18-19
Lørdag, søndag og helligdage 10-11 og 12-13

OBS! har vi ikke ledige tider, henviser vi patienter til Tandlægerne Spentrup

Mød vores behandlerteam
Slip af med tandlægeskræk
penge
Få finansieret din behandling
Læs mere om DENTI
Hvis du er i tvivl om det er nødvendigt at søge tandlægevagt er her et par gode råd.
  • Hvis du har kraftig tandpine og/eller tegn på betændelse (Hævelse, dunkende smerte, rødme i området) ledsaget af feber og almen utilpashed skal søge vagttandlæge eller evt vagtlæge. Det kan være nødvendigt at give antibiotika. Er der tegn på infektion uden kraftige smerter, feber og almen påvirkethed, f.eks en symptomfri hævelse ud for en tand, er det ikke nødvendigt at søge akut tandlæge / vagttandlæge. Så opsøger du blot os når vi åbner igen.
  • Hvis du har tandpine uden tegn på betændelse, skal du starte med at tage smertestillende. En kombination af 400 mg ipren/ibumetin/ibuprofen og 1000 mg panodil/paracetamol/pinex, virker effektivt. Kan det tage smerterne i en grad så du kan sove og holde dagen ud kan du fint vente til vi kan hjælpe dig. Ikke nødvendigt med akut tandlægevagt. Det er generende men ikke farligt. Hvis smerterne forværres af kulde skal du selvfølgelig undgå for kolde væsker og fødevarer. Nogle gange kan kulde pludselig lindre, og så kan en flaske koldt vand være god at tage en tår af med jævne mellemrum. Tiltager smerterne i en grad hvor smertestillende ikke længere er effektivt bør du tage til tandlægevagt.
Har du knækket fyldning eller tand gælder følgende hovedregler.
  • Er der ikke vedvarende smerter fra tanden og er du ikke generet kosmetisk, kan du fint vente til vi kan hjælpe dig, og du kan spare vagttandlægen. Er der skarpe kanter der generer tungen, kan det nogle gange hjælpe at sætte lidt tyggegummi fast på tanden. Er tanden kuldefølsom undgåes kolde drikke og fødevarer. Lavpraktisk men effektivt. Kulde følsomhed er en god ting da det som regel vidner om en sund tandnerve, og derved en god prognose for simpel behandling med plast eller evt en krone hvis der er meget lidt tand tilbage.
  • Er det en fortand der er knækket og du er generet kosmetisk er det nødvendigt at søge vagttandlæge. Det samme gælder hvis en knækket tand giver kraftige smerter, der ikke kan dæmpes med smertestillende, og/eller der er tegn på infektion med feber og almen påvirkethed.
  • Er du igang med krone/brobehandling og har tabt midlertidig krone/bro kan du i første omgang selv prøve at sætte den på med lidt tandpasta. Den vil ikke sidde godt fast, men ofte godt nok til fungere kosmetisk og til at du kan slippe for vagttandlæge. Du ringer til os når vi åbner igen så vi kan hjælpe mere permanent. Er den midlertidige bro eller krone knækket uden mulighed for at sætte den på igen skal du til vagttandlæge hvis du er generet kosmetisk eller hvis tanden/tænderne under gør meget ondt. Er du ikke genereret kosmetisk og gør tanden/tænderne ikke ondt, er det ikke nødvendigt med vagttandlæge. Så børster du blot almindeligt og opsøger os når vi åbner igen. Det er helt ufarligt selvom det er generende.