Parodontose

– grundig og effektiv tandbehandling

Tandkødsbetændelse ses som rødt og hævet tandkød, som let bløder og er ømt. Tandkødsbetændelse kommer hvis plak og tandsten sidder for længe og irriterer gummen. Det kan behandles ved at børste tænderne grundigt, bruge mellemrumsbørster hver dag og få regelmæssig tandrensning hvor tandsten fjernes. Ved tandkødsbetændelse er der ikke sket varig skade af tandkød eller knogle.

Ring og bestil en tid
Ring på tlf. 86 42 37 55
Er du ny patient?
Kom godt igang hos os
Gode råd til forebyggelse af parodontose
  • Grundig daglig mundhygiejne.
  • Overhold dine indkald hos tandplejer/tandlæge
  • Rygestop

Hvorfor opstår paradentose?

Dårlig mundhygiejne, stress, rygning, systemiske sygdomme (eks. diabetes) eller arvelighed er kendte risikofaktorer. Også mangel på D- og C-vitamin har vist sig at have en sammenhæng med paradentose.

Rygning og paradentose: Der ses en tydelig sammenhæng mellem rygning og paradentose. Nikotinen får blodkarerne til at trække sig ind i vævet og dermed har man en dårligere heling. Vævet bliver simpelthen dårligere til at “rense” de dårlige bakterier væk. Vi anbefaler altid et rygestop for at få det bedste resultat af en paradentose behandling.

Hvad er paradentose?

Det er en tandkødsbetændelse der har spredt ned omkring tandroden. Det gør, at fibrene som hæfter tanden til knoglen ødelægges og knoglen trækker sig tilbage. Ubehandlet vil det betyde at tænderne kommer til at sidde løse og måske endda mistes. Paradentose er en meget udbredt sygdom hos voksne i Danmark. En ubehandlet kronisk betændelsestilstand i tandkød og knogle kan svække ens immunforsvar øge risikoen for kroniske sygdomme som f.eks hjerte/kar lidelser og diabetes. Omvendt kan kroniske sygdomme også forværre paradentose eller give paradentose.

Mange oplever blødning fra tandkød, dårlig ånde og smag, smerter, løsning af tænder, tænder der flytter sig og i sidste ende tab af tænder.

Det vi gør, når vi kontrollerer for paradentose er, at måle lommen mellem tandkød og tand. Lommen ved sundt tandkød er 2-3 mm. Ved paradentose er lommen over 4 mm.

Opdager vi en eller flere lommer over 4 mm ved det årlige tjek – skal du have en udvidet paradentose undersøgelse (PUD) Denne indeholder en fuld måling og registrering af lommerne 6 mål pr. tand, måling af hvor tandkødsranden befinder sig, samt løsning af tænder og andre sygdomstegn, dvs. vi får et fuldstændigt billede af hvor langt sygdommen har udviklet sig og vi har dermed et udgangspunkt for at følge sygdommen og lave den rigtige behandlings plan til dig.

En ny PUD laves efter behov – dvs. hvis vi finder en ændring af forholdene ved den årlige undersøgelse, så kan vi tage nye mål og sammenligne med tidligere mål.

Efter PUD kan vi behandle for paradentose. Hos tandplejeren bliver tænderne renset ikke kun det synlige tandsten fjernes, men også det usynlige under tandkøddet. Bakterier fjernes og rodoverfladen glattes for at undgå at nye belægninger sidder fast. Det gør, at vævet får en chance for at hele og strammes op omkring tanden. Det vigtige er samarbejdet mellem patienten og behandleren for at opnå et godt resultat. Hjemmetandplejen spiller en rigtig stor rolle for at vedligeholde tandplejerens rensning og undgå forværring.

Overhold dine indkald hos tandplejeren/tandlægen!

Det er vigtigt at overholde de anbefalede intervaller på 3-4 mdr under et paradentoseforløb. Efter en tandrensning tager det 3-4 mdr for bakterierne i tandkødslommerne, at bygge sig selv om igen til igen at blive skadelige. Udsætter man kontroller og rensninger får man derfor ikke det optimale ud af paradentose behandlingen og situationen kommer ikke under kontrol. Konsekvensen er at dine tænder mister unødigt fæste og at prognosen for at du kan bevare egne tænder livslangt nedsættes. Vi tager stilling til indkalde intervallet hver gang vurderet ud fra resultatet af sidste tandrensning samt ikke mindst hvor god du har været til at bruge de hjælpemidler vi har anbefalet dig.

En ubehandlet kronisk betændelsestilstand i tandkød og fibre/knoglen kan svække ens immunforsvar og omvendt kan kroniske sygdomme forværre paradentose eller give paradentose.

Paradentose kirurgi
Når vi har lavet en PUD og rensning hos tandplejeren, kontrollerer vi ofte paradentosen efter 3-4 måneder og er der ikke sket en forbedring og ses der lommer på >6 mm, anbefaler vi paradentose kirurgi. Formålet er, at mindske lommen så patient og tandplejer kan rense og bremse udviklingen af paradentosen. Man kan i nogle tilfælde få lidt “længere” tænder, men gevinsten skulle gerne være at kunne bevare sine egne tænder længere.
Paradentosebehandling

Der er idag meget fokus på effektiv behandling af parodontose, som er meget mere udbredt end tidligere antaget. Man ved idag, at parodontose ikke kun kan give problemer med betændelse og i sidste ende løse tænder i munden, men også mere alvorlige sygdomme. Der er blandt andet end øget risiko for hjerte-kar sygdomme og diabetes hvis man går rundt med ubehandlet parodontose.

Målet for succesfuld parodontose behandling er derfor blevet betydelig højere, og det er tandplejeren der har de bedste kompetencer til effektiv behandling.

Det du vil opleve hos tandplejeren, og som i nogle tilfælde kan være anderledes end hos tandlægen er:

Grundig (lovpligtig) registrering af parodontosens omfang
Her vil tandplejeren måle dine tandkødslommer, hvor langt dit tandkød har trukket sig tilbage og hvor der er aktiv betændelse. Man laver en paradentose journal. Dette er afgørende for at planlægge den endelige parodontose behandling, og for at kunne kontrollere at det bliver bedre i fremtiden. Denne registrering vil hedde “PUD” eller Parodontal Undersøgelse og Diagnostik på din regning og tage mellem 20-30 min. Dette kan virke som lang tid uden du føler der sker så meget, men det er en afgørende del af parodontosebehandlingen, og også den eneste måde du fortsat kan få tilskud til tandrensning på.
Din egen indsats er meget vigtig hvis parodontose behandlingen skal gå godt.
Individuel forebyggende behandling, udvidet tandrensning samt tandrodsrensning.
Her vil tandplejeren lægge en individuel plan til dig, og du instrueres i de hjælpemidler der er bedst til renhold af dine tænder. Der foretages desuden grundig tandrensning og tandrodsrensning hvor dine tandkødslommer er 5 mm dybe eller derover. Tandplejeren har nogle meget fine tandrensnings instrumenter, der ofte vil kunne rense tandsten op af tandkødslommerne, som har været svært tilgængeligt for tandlægen tidligere. Hvis det er første gang du besøger tandplejeren vil du derfor ofte opleve at tandrensningen tager meget længere tid, og tænder og tandkød kan være mere ømme bagefter. Nogle tolker fejlagtigt dette som en dårligere tandrensning – det er lige præcis modsat. Synes man det er ubehageligt at få renset tænder i længere tid kan man få bedøvelse. Når man har været igennem den første “store” tandrensning vil man opleve, at de efterfølgende kontroller og rensninger ikke er nær så omfattende eller generende. Hvis man vel at mærke holder tænderne grundigt rene hjemme med de anbefalede hjælpemidler.
Parodontose kan bekæmpes
Parodontose er en ond cirkel der skal brydes. Det vil kræve investering af tid og penge til en både længere og dyrere tandrensning og registrering end du har været vant til. Og første gang kan det også være mere ømt end du er vant til da der bliver fjernet mere tandsten. Dette kan være svært at acceptere, da man ofte ikke mærker noget til parodontose før det er så udbredt at det kan være for sent.
Hvis du får brudt den onde cirkel med grundigt renhold af dine tænder derhjemme og regelmæssige besøg hos tandplejeren, vil du opleve at det bliver rart at få renset dine tænder, de vil se flottere ud, og du vil få en sundere fornemmelse i din mund. Og vigtigst af alt du kan bevare dine egne tænder. Det vil altid være meget billigere at investere i pleje af egne tænder, end at lade sygdommen udvikle sig og senere gå igennem en dyr behandling med erstatning af mistede tænder. Man tygger flere tusinde gange i døgnet og det er nu rarest når tænderne sidder fast…
Er du igang med parodontose behandling og oplever du at tænder allerede sidder løse, eller du ligefrem mister tænder, kan vi stadig hjælpe. Så vil din tandplejer henvise til din tandlæge for en snak om behandlingsmuligheder.
briller
Ny patient?
Du er velkommen som ny patient i TandlægeCentret.
Online booking
Book online eller
ring på 86 42 37 55.
Book nu
gris
Finansiering
Finansier din tandbehandling hos TandlægeCentret i samarbejde med DENTI.
Anmeldelser
Patienter hos TandlægeCentret giver 4,9 ud af 5 stjerner.
Læs anmeldelser